Herdenking van de Circuit des Ardennes 11-12-13 juli 2025

 

Van de eerste race tot het volgende circuit

Door Nick Jonckheere, ontmoet met de titel “De Automobiel”.

 

Op initiatief van Baron Pierre de Crawhez was het Circuit des Ardennes van deze autorace op een gestloten circuit. De stad-tot-stad-races hadden hun gevaarlijkeheid bewezen door de talloze kruispunten en het onbeheersbare pubk, de neutralisatie in de steden, enz. Of circuitrace had ook het voordeel dat de deelnemers meerdere keren konden zien passeren… Nick Jonkheere benadrukte dit verhaal dat België op de wereldkaart van racecircuits zette. Het Circuit des Ardennes was in 1902 een groot succes. Het werd gelanceerd in 1907 en werd in Europa georganiseerd door een Europese fabrikant.

Baron de Crawhez was een pionier bij het winnen van zijn eerste race in België, Brussel-Spa, waarbij Panhard & Levassor “Devastation” creëerden. Pierre de Crawhez, lid van het Sportcomité van de Koninklijke Automobielclub van België, is de regio van de Ardennen voor de kleinste races van het land en de coureurs in de auto-industrie. In de lage bevolkingsdichtheid…

Op 1 juli 1902, om 5 uur ’s ochtends, vertrok Pierre de Crawhez voor het eerst om de ongeveer 500 km van de route af te leggen. Van de Engelse racer Jarrott schreef op: “De andere auto’s begonnen de besproken categorieën te bespreken, dat wil zeggen toerwagens met vier zitplaatsen, carren en racewagens. »

Printplaat uit 1902, 03, 06 en 07, met lange rechte stukken waardoor hoge snelheden konden worden bereikt.
Histo_01.jpg
In 1907 won Caters een Mercedes 120 HP Grand Prix-klasse die zes jaar lang werd verkocht.

 

Histo_02.jpg

Jarrott werd geboren in 1902. McCormick, een “fitter”, was de manager van Panhard & Levassor in Londen. Hij had nog nooit een race gereden en was erg bezorgd over deze ervaring “die alle verlangen wegnam om meer te doen…”

 

Histo_03.jpg

In 1902 bestuurde Pierre de Crawhez, favoriete organisator van de race, van 70 pk Panhard & Levassor die in handen van Knyff had voorgesteld in Parijs-Vienne. In de laatste ronde verliet hij Germain de Coppée en daarna crashte hij met zijn auto. Coppee eindigt als 9e.

Grote favoriet was de organisator van Crawlez zelf, de route duidelijk uit zijn hoofd kende.

Een journalist merkte op: “hij snelt als een orkaan, in een onbeschrijfelijk pubk gerucht…” Na een paar ronden had hij de Raczinsky Cup al gewonnen (gemiddeld 100 km tot 121 km).

Toen er ongelukken gebeurden: Jenatzy (de Rode Duivel…) die zijn wielen brak, de Caters die de sloot en ging om achteloze toeschouwers te ontwijken en Théry die een koe aanreed…

In de laatste ronde kwam De Crawhez in botsing met de auto van Germain du Baron Coppée, die in de categorie “toeristen” reed en langzaam was. Een spectaculaire “crash” waarbij de auto werd gevernist, maar Crawhez werd bijgewoond door de installateur. Van ras werd uiteindelijk gewonnen door de Engelsman Charles Jarrott met Panhard.

In 1903 vond het racedrama Parijs-Madrid plaats toen de race werd verbroken en de lopers werden gepubliceerd, maar Crawhez ontmoette de maarschalken. Uiteindelijk zijn er priesters die hen parochianen en zij zijn degenen die willen weten wat je zoekt!

 

Histo_05.jpg

Journu en de Dion Bouton sterven 6e in de categorie lichte auto’s. Deze auto heeft overleefd neemt regelmatig deel aan het Circuit des Ardennes Herdenkingen.
 

Het ras begon om 15.15 uur. Crawhez (en zijn Panhard Levassor-auto) waren in uitstekende staat. Wanneer rekening wordt gehouden met de Raczinsky Cup is het ras van Crawhez gefokt en gefokt door Girardot (CVG) en De Brou (De Dietrich).

Wat nieuw was in 1904 was ’teer’, een duur maar effectief middel om te stabiliseren en te voorkomen.

Van nu af aan plaatst de internationale wereld Fletcher in Terry in Mercedes, Bianchi in Girling in Wolseley, Mayhew in Napier in Lancia in Fiat. Er waren slechts twee Belgische chauffeurs: Hauvast en Jenatzy, beiden op Pipe.

Voor de hoofdrace (tomdat je neet mag vergeten dat er die waren voor lichte auto’s, motorfietsen, enz.) waren de winnaars Heath, gevolgd door Clément en Rigolly. De twee Belgen moeten vanwege mechanische problemen stoppen.

De lijst met inzendingen in 1905 werd vernietigd: Mercedes, Fiat, CGV, Napier, Wolseley, Hotchkiss, Daracq, Panhard Lesvassor, De Dietrich, … Maar er waren veel afvalligheden waardoor het aantal grote auto’s beperkt bleef tot 13. Maar onder hen waren Hemery en Wagner op Darracq, Gabriel, Duray, Rougier, Jenatzy en de Caters op Mercedes, Fabry op Itala, Teste, Heath, Tart en Le Blon op Panhard.

Hemery kwam als winnaar uit de bus en profiteerde vooral van een uitstekende verhouding van 80 pk/750 kg.

 

Histo_06.jpg

“Goldrogénitage” van Mottay en Pisart uit Brussel, voor het eerst gebruikt in 1904 om stof te verminderen. In 1905 hadden we voor 40.000 frank aan geld en 800 ton geld.

 

Histo_04.jpg

Gekopieerd door Germain die Crawhez in 1902 trof.

 

Histo_08.jpg

Heath’s overwinning in karikaturale vorm in 1904.

 

Histo_07.jpg

Heath Passerde Saint Hubert behaalde de overwinning in 1904, slechts een minuut voor Teste. Beiden reden op Panhard.

 

Histo_09.jpg

De introductie vond plaats in 1906 en duurde lang, tot wel 15 minuten per minuut in de pomp.

In 1906 werd over meer dan 100 jaar de Gordon Bennett Cup gelanceerd en in 1906 werd de Le Mans de Prix de l’Automobile de France gehouden. Zei dat het al was gebeurd dat de fabrikanten waren gemobiliseerd.

Resultaat: het Circuit des Ardennes ging naar Duitsland in Frankrijk, onder de naam Panhard van Renault. Duray won met De Dietrich de race en dat was een triomf voor het merk want ook Rougier (3e), Gabriel (5e) en Sorel (7e) vlogen met De Dietrich!

 

Histo_10.jpg

Intocht in Bastogne in 1905: Heide (6) passeert Fabry die kapot is.

In 1907 was het een ras van het Belgische merk: Minerva en Pipe. Hauvast en Jenatzy (beide op Pipe) meest opgegeven en het was de triomf van Minerva: de eerste drie plaatsen met Moore-Brabazon, Lee Guinness en Koolhoven.

Voor 1908 had De Crawhez een nieuwe formule bedacht (door 5 landen reizen om te eindigen op het conventionele circuit in de Ardennen).

Maar het stond al op het circuit waar de Spa was geïnstalleerd, en het ‘botsde’ met de datum van de Targa Florio, een nieuwe race op Sicilië.

 

Histo_11.jpg

Op zijn 130 PK De Dietrich Duray in de Longlier-bocht, op weg naar zijn overwinning in 1906.

 

Histo_12.jpg

Totale overwinning door Minerva in 1907: Moore Brabazon (hoofdphoto), Koolhoven en Algernon Lee Guiness pakten 3 plaatsen. In de rechterinzet: Warwick Wright, 6e.

Elk land wilde naakt zijn eigen race en iedereen nam de formule van het Circuit des Ardennes over: gesloten circuitweg…

In België is Spa-Francorchamps een prestigieuze bestemming voor wereldwijde innovatie van Pierre de Crawhez, beter bekend als het Circuit des Ardennes, en wij zijn er enthousiast over.

 

Histo_14.jpg

Winnaar in 1905, Hemery opende een band in Bastenaken.

 

Histo_13.jpg

Wilhelm won in 1906 de Liedekerke Cup met Metallurgische Zaken. Gisteren passeerde hij de bocht van Bastogne.

 

Histo_15.jpg

Leblon op zijn 120 pk Panhard & Levassor in verlaten Neufchâteau in 1905.
 

 

2010 © MG Car Club Belgium 2010, All Rights Reserved · website by sliced.be