Ardennenoffensief

27 April 2013

Enjoy the Movie (click on link) : http://www.youtube.com/watch?v=q-RsAQTjsgw

p1090756

Het Ardennen Offensief van 27 april 2013

Met het Ardennen Offensief kondigde zich voor het eerst, dan wel sinds héél lang, een 1-daagse rit ver buiten de gebruikelijke contreien aan.

Op het eerste zicht een gewaagde onderneming, maar niet voor Geert die zich de voorbije jaren specialiseerde in “grensverleggende” MG-weekends of meerdaagses. En in samenwerking met Ivan (beide heren hebben waarschijnlijk olie door hun aderen lopen!) en hun respectievelijke dames Sabine en Els, kon je er van op aan dat het weer dik in orde zou zijn.

Dit werd al gauw bewaarheid bij de bekendmaking van het parcours. Langs de boorden van de Maas en de Semois met tussendoor een zijsprong in Frankrijk, pikten zij er zowat de mooiste streek van de Ardennen uit. Neem daarbij ook nog de aangeboden overnachtingsfaciliteiten en het Ardennen Offensief kon al niet meer stuk.

Op vrijdag 26 april, halfweg de voormiddag vertrokken wij vanuit een druilerig West-Vlaanderen richting Namen. Eenmaal de taalgrens over begon het zonnetje zowaar te schijnen en ging de kap open. Dit liet het beste verhopen voor de volgende dag, zeker gezien de onheilspellende weerberichten van de voorbije dagen.

Zaterdag 27 april 2013.

Bij het kraaien van de haan (what’s in a name) vliegensvlug de gordijnen open, en ja hoor, droog weer. Yes!

Aangekomen op de verzamelplaats in Wépion telden we niet minder dan 41 wagens, enkele zelfs op een trailer. Voorwaar een succes. Meer nog, de organisatoren mochten een Britse deelnemer verwelkomen. Meteen het sein voor Ivan om de briefing in drie talen te voeren. Astublieft!

Ronde klok van 10u. werd het startsein gegeven waarbij meerdere wagen de kap open hadden, me dunkt om de zon uit te dagen. Met succes, want een uurtje later kwam de zon heel regelmatig piepen.

Via afwisselend kronkelende en gestrekte wegen doorheen een groen decor ging het richting Falaën, waar de weg tussen de vele peilers van een oude spoorbedding slalomde. Aan het oude stationsgebouw (Brasserie) van Falaën hielden we een eerste stop, gevolgd door meerdere MG’s. Leuk plekje zeker gezien de mogelijkheid om er te “railbiken”.

Via stijgende en dalende wegen konden we in de verte heel wat deelnemers de klim zien nemen. Meteen het sein om het gaspedaal nog wat dieper in te drukken. Intussen hadden we ook al Frankrijk bereikt op zoek naar samenvloeiing van de Maas en de Semois. Terug in België ging het via het schilderachtige Bohan naar de middagstop in Vresse-sur-Semois.

Daar konden we naar hartenlust genieten van een “Assiette Ardennaise” én frietjes, frietjes van de frituur zowaar. Hmm! Na de lunch was er de keuze tussen een korte en lange rit richting tussenstop in de omgeving van Daverdisse. (Drinkstop aangeboden door MG Car Club Belgium).

Wij kozen voor het lange traject (86km). Een prachtig parcours, we waanden ons terug in de Eifel. Vandaar dat ook het gaspedaal alweer wat dieper ging om ten volle te kunnen genieten. En het dient hierbij gezegd dat onze ouderdomsdekens (Jean & Betty) ons onverstoorbaar volgden. Je moet het maar doen hé!

Intussen was de zon wat verdwenen achter de wolken en was op de tussenstop een glaasje rode wijn dan ook heel welkom, aangevuld met lekkere cake. Heel wat dames hadden zich “ingefleesd”.

Sommige deelnemers hadden de kap intussen toegelegd, maar enkele kilometers verder stonden er her en der MG’s aan de kant om de kap terug te openen. “Lora” liet zich terug af en toe zien.

Gezien er in het vorige traject nogal wat afgevroomd werd, werd enkele kilometers verder een benzinestation volledig ingepalmd door een 10-tal MG’s (zie foto’s). De economie in Wallonië kan er maar wel bij varen zeker?

Via afwisselend gestrekte wegen en haarspeldbochten ging het dan terug richting Wépion. Met zo’n 260km op de teller en een schitterend parcours achter de rug konden we alweer terugblikken op een MG Top-Event.

En dat de reunion aan tafel ook top was, zal iedereen ook wel al begrepen hebben hé. Zeker gezien men daarna moe maar voldaan ter plaatse onder de lakens kon kruipen.

Bij dit alles dient ook vermeld te worden dat het Roadbook pakket ook “af” was. Originele rode Tourplaat met daarbij de nodige zuignappen (niet mis te verstaan hé!) om de Tourplaat zonder schade op de motorkap te kunnen bevestigen. Origineel!

Geert & Ivan hadden voor zondag 28 april ook nog es een alternatieve terugweg langsheen secundaire wegen voorzien, mét omschrijving én uitgetekend op kaart. Wat kan een mens nog meer verlangen?

Geert, Ivan, Sabine & Els, bedankt voor deze sublieme dag, zeg maar weekend. We kijken al uit naar jullie volgend exploot waarbij ik hier de afwezigen oproep om de kalender voor volgend jaar niet uit het oog te verliezen!

JK.